21 de març Dia Internacional per a l'Eliminació de la Discriminació Racial

Declaració Universal dels Drets Humans:

Art. 1 Tots els éssers humans neixen lliures i iguals en dignitat i drets.

Art. 2 Tota persona té tots els drets i llibertats proclamats en aquesta Declaració sense distinció de raça.

Avui, Dia Internacional per a l’Eliminació de la Discriminació Racial, en aquest context de crisi sanitària provocada pel COVID-19, és més important que mai tenir present la situació de vulnerabilitat de moltes persones, en especial de les migrades i refugiades. Algunes d’elles poden presentar dificultats d’informació pel desconeixement de la llengua o patir situacions de vulnerabilitat, de caràcter econòmic,  habitacional, jurídic, entre d’altres. Denunciar, també, aquelles actituds i comportaments de ‘racialització’ del virus i l’impacte que ha tingut, especialment, en determinades nacionalitats i ètnies.

Aquest 21 de març, recordem la proclamació, l’any 1966, del  Dia Internacional per l’Eliminació de la Discriminació Racial per instar a la ciutadania a intensificar els esforços per eliminar totes les formes de discriminació racial. Aquesta resposta va ser una reacció, d’abast internacional, davant l’assassinat, l’any 1960, de 69 persones negres a Sud-àfrica sota l’empara del sistema de l’apartheid.

L’any 2001 la Conferència Mundial contra el Racisme, organitzada per les Nacions Unides, amb la Declaració de Durban, va elaborar un programa de gran abast per lluitar contra el racisme, la discriminació racial, la xenofòbia i la intolerància. Aquest  document  serveix d’esquema operatiu per lluitar contra el racisme a nivell mundial.

Entre les darreres accions de les Nacions Unides, cal ressaltar la proclamació del Decenni Internacional dels Afrodescents que es va iniciar l’any 2015 i finalitzarà el 2024.

Més a prop nostre, l’Agenda 2030 reconeix entre els eixos de desigualtat, la possibilitat de discriminació racial, en l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 10, així com en els seus principis rectors i la voluntat de no deixar ningú enrere.

L’Àrea de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar a través del Servei de Convivència i Diversitat, de la Gerència de Serveis d’Igualtat i Ciutadania, té una línia de suport als ens locals per promoure la igualtat de tracte i la no discriminació. Cal ressaltar especialment:

• L’edició de la  guia Serveis per la igualtat de tracte i la no discriminació. La seva finalitat és orientar als ens locals en l’organització d’actuacions i serveis per afrontar les no discriminacions i fer efectiva la igualtat de tracte.
  • El suport a SOS Racisme per al manteniment del Servei d’Atenció i Denúncia per a víctimes de racisme i xenofòbia (SAiD). A través d’aquest servei han estat ateses 677 persones a la demarcació de Barcelona i s’han realitzat 52 accions de sensibilització a 17 municipis al llarg de l’any 2019. Durant el 2020, ja s’han realitzat 37 accions de sensibilització a 11 municipis.
  • Les accions formatives al territori, ja sigui en format centralitzat o a petició dels ens locals. A 2019 es va impartir la formació sobre Racisme, discriminació i delictes d’odi dirigida a la policia local dels ajuntaments de Terrassa i l’Hospitalet de Llobregat. A Mataró es va realitzar la formació Què sabem de les discriminacions. Pautes per als ens locals dirigida a personal tècnic. Per a aquest 2020, hi ha previst realitzar formacions en aquest àmbit al Consell Comarcal de l’Anoia i a l’Ajuntament de Vilanova del Vallès.
  • El suport econòmic i tècnic per al desplegament d’actuacions i serveis amb aquesta finalitat.

Malgrat la desaparició formal de sistemes, lleis i pràctiques racistes i discriminatòries, el racisme, la xenofòbia i la intolerància continuen vigents a la nostra societat.

Des de la Diputació de Barcelona, apel·lem, en tot cas, a la igualtat de tracte en totes les circumstàncies i a la no discriminació per motius d’origen o ètnia.

@JoEmQuedoACasa            @JoNoDiscrimino

Per celebrar aquest dia aprofitem per fer difusió del web Què pots fer tu per combatre el racisme i de la pàgina Defiende los Derechos Humanos, ambdues de les Nacions Unides.