Accions locals europees per a la integració de les persones immigrades

El 3 de desembre va tenir lloc a Brussel·les la Conferència Go-Local: Supporting Regions, Cities and Rural Areas in Migrants Integration, en la que va participar el Servei de Convivència, Diversitat i Participació Ciutadana.

La Conferència tenia com a finalitat presentar iniciatives i experiències locals —liderades des de diferents països europeus— per promoure la inclusió i enfortir la cohesió social.

En la presentació la Unió Europea va posar l'accent en la necessitat d'una política comuna per afrontar la vulnerabilitat de les persones migrants. Cal crear canals segurs per arribar a Europa i lluitar contra la tracta, la xenofòbia i el racisme. Els reptes per a la integració impliquen a tots els àmbits socials i es va posar l'accent en la necessitat de reforçar les capacitats dels agents polítics i locals en aquelles àrees especialment afectades com Itàlia i Espanya.

Entre les experiències cal ressaltar el cas de la ciutat de  Bolònia, ciutat on conviuen 140 nacionalitats i on nomès el 30% de la població hi ha nascut. L'envelliment de la població fa que la integració sigui una emergència en la construcció de les ciutats europees. Per la seva banda el Secretari d'Igualtat, Migracions i Ciutadania de la Generalitat de Catalunya va parlar de portar l'interculturalisme a la pràctica a través de la creació d'espais de creació i interacció, la participació política, la gestió de conflictes, les narratives inclusives, el reconeixement de les competències professionals i les pràctiques innovadores per construir vincle; com de la necessitat de polítiques de consens. Interessant també l'experiència de la ciutat de Toulousse on es treballa la ciutadania del 100% mitjançant el Conseil Toulousain des résidents étrangers  i s'aposta per l'educació com la solució principal als problemes.

A banda de les sessions plenàries la Conferència es va estructurar en diferents sessions temàtiques en els àmbits de l’habitatge i persones refugiades joves; l’accés als serveis de salut; el desenvolupament d’una estratègia local per a la integració; l’esport com a eina integradora; la dimensió local de la integració a les àrees rurals; la comunicació com a element d’integració; la facilitació de serveis bàsics; i els recursos econòmics i financers a l’abast local.

A la Conferència es van presentar els Fons Europeus per a la integració: modalitats i criteris de suport econòmic que ofereix la Unió Europea per a la integració a disposició dels ens locals per al període 2014-2020 i 2021-2027.